Informacja dla mieszkańców
Wójt Gminy Dynów informuje, że od dnia 31 lipca 2020 r. weszły w życie przepisy nakładające na wójtów, (burmistrzów, prezydentów miast) nowe obowiązki polegające na potwierdzaniu zawartych umów dzierżawy w trybie przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tj. Dz.U. 2020, poz.174). Działając na mocy tej ustawy Wójt Gminy Dynów, będzie potwierdzał zawarte co najmniej na 10 lat umowy dla celów: spełnienia przez emeryta lub rencistę warunku zaprzestania prowadzenia produkcji rolniczej, jeżeli jednocześnie nie chce on wyzbyć się własności gospodarstwa rolnego (dzierżawa na 10 lat) – art. 28 ust.4;zawarcia umowy dzierżawy celem objęcia dzierżawcy ubezpieczeniem w KRUS – art. 38 pkt 1.
W celu uzyskania potwierdzenia zawarcia umowy należy złożyć do Urzędu Gminy Dynów pok.nr 10 wniosek wraz z podpisaną umową dzierżawy.
UWAGA:
Na podstawie ww. przepisów wójtowie dokonują tylko potwierdzenia zawarcia umowy, zatem nie potwierdzają faktu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy dzierżawy, nie sporządzają umowy dzierżawy i nie poświadczają własnoręczności podpisów na tych umowach. Ponadto organ wykonawczy danej gminy władny jest tylko do potwierdzania umowy dzierżawy gruntów położonych na terenie właściwości miejscowej tej gminy. Zatem w niektórych przypadkach w umowie dzierżawy potwierdzenia mogą być dokonywane przez kilku wójtów, stosownie do ich właściwości.
UWAGA:
Przepisy o ubezpieczeniu społecznym rolników nie zobowiązują wójta do prowadzenia rejestrów obejmujących potwierdzenia umów dzierżawy. To strony umowy dzierżawy muszą zadbać by stosowne daty zostały ujawnione, np. organom podatkowym. Jeżeli grunty gospodarstwa rolnego zostały w całości lub w części wydzierżawione na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, podatnikiem podatku rolnego jest dzierżawca. Podatnicy podatku rolnego, m.in. dzierżawcy są zobowiązani złożyć organowi podatkowemu (wójtowi) informacje o gruntach w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego – zawarcia umowy dzierżawy. Podstawa prawna: ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 poz. 333), art. 3 pkt 3 oraz art. 6a ust. 6.
Wójt Gminy Dynów
Wojciech Piech
Zgodnie z treścią art.217 i 218 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.) organ gminy, na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie, wydaje zaświadczenie zawierające potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.
Zaświadczenie lub poświadczenie zameldowania wydaje się wyłącznie osobie, której dane dotyczą. Zaświadczeniem może być wydruk komputerowy lub potwierdzenie danych na przedłożonym przez stronę druku.
W myśl art. 76 i 76a w/w ustawy dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez organ gminy stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Organ gminy może potwierdzić zgodność wykonanej kserokopii tego dokumentu z oryginałem dokumentu jeżeli w aktach sprawy znajduje się oryginał dokumentu. Pozostałe kserokopie dokumentu mogą być poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą patentowym. Zakład pracy czy instytucja, która żąda kserokopii dokumentu może we własnym zakresie potwierdzić zgodność z okazanym oryginałem.
Organ gminy nie potwierdza kserokopii dowodu osobistego. Organ gminy w dokumentach nie posiada kopii dowodu osobistego. Dowód osobisty jest dokumentem wykonanym w jednym egzemplarzu. Właściwym do stwierdzenia zgodności kopii z oryginałem jest notariusz. Notariusz poświadcza też własnoręczność podpisu.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (Dz. U. Nr 27, poz.85) w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, do poświadczania własnoręczności podpisu upoważniony jest wójt :
Informujemy, że stwierdzenia własnoręczności podpisu lub potwierdzenia daty zawarcia umowy dzierżawy dostarczanej do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu uzyskania środków unijnych może dokonać tylko notariusz w kancelarii notarialnej.
Jak wynika z art. 96 ustawy z dn. 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie – poświadczenia m.in. własnoręczności podpisu, daty okazania dokumentu, zgodności odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem – może dokonać tylko notariusz , z wyjątkiem niektórych czynności określonych w przepisach szczególnych wydanych na podstawie art. 101 w/w ustawy.
Natomiast zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki , wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest upoważniony do poświadczenia własnoręczności podpisu jedynie:
Wyłącznie w powyżej opisanych przypadkach poświadczenie własnoręczności podpisu sporządzone przez wójta wywołuje takie same skutki, jak poświadczenie dokumentu przez notariusza.
Reasumując, poświadczenie przez wójta własnoręczności podpisu na umowie dzierżawy nie zostało uregulowane we wskazanych przepisach, dlatego nie ma podstaw prawnych do dokonania takiej czynności. Powyższe oznacza również, że ewentualne potwierdzenie przez wójta własnoręczności podpisu na umowie dzierżawy nie ma mocy prawnej.
Podstawa prawna:
Pytanie:
Czy istnieje możliwość odebrania zeznań (przez pracownika Gminy) od 2 świadków potwierdzających moją pracę w gospodarstwie rodziców celem zaliczenia do stażu pracy?
Odpowiedz:
Urząd Gminy Dynów nie może dokonywać czynności polegających na odebraniu zeznań świadków potwierdzających pracę w gospodarstwie rolnym rodziców celem zaliczenia do stażu pracy. Urząd Gminy nie może także potwierdzać własnoręczności podpisu na takich zeznaniach świadków i podobnych tego typu dokumentach np. umowach dzierżawy, czy też upoważnieniach. Nie pozwalają na to obowiązujące przepisy prawne, w tym Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki (Dz. U. z 2007 r. Nr 27 , poz. 185)
Głównym faktem prawnie wykluczającym takie czynności jest to, że Urząd Gminy Dynów ma swą siedzibę na terenie Miasta Dynów, gdzie znajdują się kancelarie notarialne, które są uprawnione do dokonywania poświadczenia własnoręczności podpisu na tego rodzaju dokumentach. W nieco innej prawnie sytuacji są Urzędy zlokalizowane w miejscowościach w których nie ma siedzib kancelarii notarialnych.
Zakres przedmiotowy opłaty skarbowej
Opłacie skarbowej podlega:
w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej:
złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym
Opłacie skarbowej podlega również dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia (pozwolenia) przez podmiot inny niż organ administracji rządowej i samorządowej, w związku z wykonywaniem zadań z zakresu administracji publicznej, a także złożenie w takim podmiocie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Zakres podmiotowy opłaty skarbowej
Powstanie obowiązku zapłaty opłaty skarbowej
Czynności i dokumenty związane z opłatą skarbową
Szczegółowe zasady dotyczące zapłaty opłaty skarbowej od poszczególnych jej przedmiotów i sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty określa rozporządzenie Ministra Finansów.
Stawki opłaty skarbowej
Szczegółowy wykaz przedmiotów oraz stawki opłaty skarbowej określa Załącznik do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Terminy i sposób zapłaty opłaty skarbowej
Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty.
Zapłaty opłaty skarbowej dokonuje się gotówką w kasie organu podatkowego lub bezgotówkowo na rachunek bankowy w BS Dynów Nr: 21 9093 0007 2001 0000 2365 0030
Wytworzył | admin |
---|---|
Data wytworzenia | 9 listopada 2021 |
Opublikował w BIP | admin |
Data opublikowania | 9 listopada 2021 |
Data ostatniej aktualizacji | 16 listopada 2021 |
Liczba wyświetleń | 1 658 views |