Kodeks etyki
Szanowni Państwo,
Oddaję w Państwa ręce Kodeks etyki pracownika Urzędu Gminy. Stanowi on zbiór wartości i zasad postępowania, którymi wszyscy powinniśmy się kierować w codziennej pracy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. W imieniu swoim i członków kadry zarządzającej Urzędu deklaruję, że utożsamiamy się z wartościami i postawami promowanymi w Kodeksie etyki i jednocześnie wyrażamy oczekiwanie, że wszyscy pracownicy będą przestrzegali jego postanowień oraz stosowali się do zasad opisanych w tym dokumencie.
Celem Kodeksu etyki jest wspieranie rozwoju kultury organizacyjnej Urzędu, służącej wzmocnieniu identyfikacji pracowników z Urzędem oraz sprawniejszemu i bardziej efektywnemu funkcjonowaniu naszej organizacji. Niniejszy dokument systematyzuje ogólnie przyjęte normy zachowań, wskazując i definiując te wartości i zasady postępowania, które mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia specyfiki pracy w Urzędzie.
Zadaniem Kodeksu etyki jest pełnienie roli „busoli” wskazującej standardy zachowań w relacjach pracowniczych oraz w odniesieniu do Klientów Urzędu a także podmiotów biorących udział w postępowaniach o zamówienia publiczne i realizujących umowy zawarte z Urzędem. Skierowany jest do wszystkich osób zatrudnionych, bez względu na zajmowane stanowisko, wymiar etatu, czas i miejsce pracy, czy rodzaj wykonywanych zadań.
Postępując zgodnie z zasadami zawartymi w Kodeksie etyki potwierdzimy, że zależy nam na tym aby Urząd miał status kompetentnej instytucji publicznej, w której pracują profesjonaliści o wysokich standardach zawodowych i etycznych, opierający swoje relacje z Klientami oraz współpracownikami na partnerstwie, uczciwości i życzliwości.
Z wyrazami szacunku
Wójt Gminy Dynów
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 71/2020
Wójta Gminy Dynów
z dnia 30.10.2020 r.
KODEKS ETYKI
PRACOWNIKÓW URZĘDU GMINY W DYNOWIE
„Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć państwu polskiemu i wspólnocie samorządowej, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania”
Rota ślubowania zgodnie z art. 18 ustawy o pracownikach samorządowych z dnia 21 listopada 2008 r
PREAMBUŁA
1
Mając na uwadze służbę na rzecz wspólnoty lokalnej Gminy Dynów oraz dążenie do spełnienia oczekiwań klientów Urzędu Gminy w Dynowie w zakresie realizacji działań z zakresu administracji publicznej oraz stałe podnoszenie jakości pracy i świadczonych usług, ustanawia się niniejszy KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH URZĘDU GMINY W DYNOWIE.
2
Postanowienia Kodeksu znajdują źródło w regulacjach Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji przyjętego przez Parlament Europejski w dniu 6 września 2001 roku, a ich celem jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania pracowników samorządowych, związanych z pełnieniem przez nich obowiązków oraz postawą po godzinach pracy oraz podkreślenie takich wartości, jak praworządność, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, bezstronność, lojalność, uprzejmość i szacunek dla wszystkich.
3
Dlatego też poniższe postanowienia skodyfikowano i podano do publicznej wiadomości w celu poinformowania wszystkich klientów Urzędu Gminy w Dynowie o standardach zachowania, jakich mają prawo oczekiwać od pracowników samorządowych.
Rozdział 1.
ZASADY OGÓLNE
§ 4. Postanowienia niniejszego Kodeksu naruszają ci pracownicy Urzędu Gminy w Dynowie, którzy wskutek postępowania, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, ryzykują utratę zaufania niezbędnego przy realizacji zadań publicznych lub naruszają wartości i zasady, o których mowa w Kodeksie.
§ 5. Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:
Rozdział 2.
ZASADY POSTĘPOWANIA
§ 6. Pracownik przy wykonywaniu swoich obowiązków kieruje się w swym postępowaniu zasadą:
§ 7. Zasada praworządności oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy:
§ 8. Zasada bezstronności i obiektywizmu oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 9. Zasada uczciwości i rzetelności oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 10. Zasada współpracy i lojalności oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 11. Zasada niedyskryminowania oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 12.Zasada współmierności oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy w Dynowie:
§ 13. Zasada odpowiedzialności oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 14. Zasada jawności i transparentności oznacza, że :
§ 15. Zasada dyskrecji i ochrony własności klienta oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów ma bezwzględny obowiązek poszanowania godności każdego interesanta, jego praw, dóbr osobistych oraz własności, a w przede wszystkim zapewnienia poufności w zakresie danych osobowych i wrażliwych, o których dowiedział się w trakcie wykonywania swoich obowiązków.
§ 16. Zasada podnoszenia jakości świadczonych usług oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów dba o podwyższanie kwalifikacji zawodowych, tak by swym profesjonalizmem gwarantować wysoką jakość świadczonych usług oraz przyczyniać się do zadowolenia klientów Urzędu.
§ 17. Zasada zgodnego z prawem informowania i doradztwa oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów uwzględnia uzasadnione i słuszne oczekiwania strony, które wynikają z działań podejmowanych przez Urząd w przeszłości. W razie potrzeby służy stronie poradą dotyczącą możliwego sposobu postępowania w sprawie, w uzasadnionych sytuacjach udzielając pomocy, o ile nie koliduje to z tokiem realizowanych zadań i interesem publicznym.
§ 18. Zasada uprzejmości i życzliwości w kontaktach z klientem i współpracownikiem oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
§ 19. Zasada godnego zachowania w miejscu pracy i poza nim oznacza, że Pracownik Urzędu Gminy Dynów:
Rozdział 3.
ŚWIADOMOŚĆ ANTYKORUPCYJNA I PRZEJRZYSTOŚĆ POSTĘPOWANIA
§ 20. Pracownik ma obowiązek odmawiać wszelkiego rodzaju działań narażających na zarzut niezgodności z prawem lub uczciwością – w szczególności nie może godzić się na przyjmowanie pośrednich ani bezpośrednich korzyści majątkowych w postaci pieniędzy, usług, rozrywek, gościnności, obietnic ani w żadnej innej formie szczególnie, gdy można przy pomocy zdrowego rozsądku stwierdzić lub przewidzieć, że prezent ma na celu wpłynięcie na podejmowane przez urzędnika działania zawodowe albo stanowić za nie rekompensatę.
§ 21.
§ 22. Pracownik powinien wybierać rozwiązania najkorzystniejsze dla całej społeczności lokalnej Gminy Dynów z poszanowaniem praw osób trzecich.
§ 23.
§ 24.
Rozdział 4.
REPREZENTOWANIE URZĘDU I KREOWANIE WIZERUNKU URZĘDNIKA
§ 25. Pracownik , zarówno w trakcie wykonywania czynności służbowych, jak też w życiu prywatnym winien mieć na uwadze, iż swym postępowaniem współtworzy wizerunek Urzędu.
§ 26. Pracownik swą opinię w sprawach należących do Urzędu wyraża w sposób powściągliwy i rozważny unikając stwierdzeń, które w jakikolwiek sposób naruszałyby powszechnie akceptowane zasady dobrego zachowania.
§ 27. Pracownik w kontaktach zewnętrznych dba o dobre imię Urzędu, dementując informacje nieprawdziwe ani nie rozpowszechnia informacji niesprawdzonych ,szkodzących opinii Urzędu i jego pracowników.
§ 28.
Rozdział 5.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 29.
§ 30. Pracownicy zobowiązani są przestrzegać przepisów Kodeksu i kierować się jego zasadami. Każdy nowo przyjęty pracownik ma obowiązek zapoznania się z postanowieniami niniejszego Kodeksu.
§ 31. Pracownicy za nieprzestrzeganie niniejszego kodeksu ponoszą odpowiedzialność przewidzianą prawem za naruszenie zasad organizacji pracy .
§ 32. Przestrzeganie postanowień Kodeksu znajduje realne odzwierciedlenie w ocenie kwalifikacyjnej dokonywanej zgodnie z obowiązującymi w Urzędzie Gminy przepisami.
§ 33. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Urzędzie Gminy w Dynowie upowszechniają zasady zawarte w Kodeksie wśród podległych im pracowników, wspólnoty samorządowej oraz mediów celem propagowania zawartych w nim wartości i zasad.
Wytworzył | admin |
---|---|
Data wytworzenia | 20 października 2020 |
Opublikował w BIP | admin |
Data opublikowania | 20 października 2020 |
Data ostatniej aktualizacji | 18 sierpnia 2021 |
Liczba wyświetleń | 576 views |