Czyste powietrze
GMINNY PUNKT KONSULTACYJNO-INFORMACYJNY PROGRAMU „CZYSTE POWIETRZE”
Informujemy, że w związku z zawartym porozumieniem z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, dotyczącym wspólnej realizacji rządowego programu „Czyste Powietrze” w Urzędzie Gminy w Dynowie został uruchomiony Punkt Konsultacyjno-Informacyjny w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Celem Programu “Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń poprzez dofinansowanie wymiany nieefektywnych źródeł ciepła bądź poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami bądź współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych lokali mieszkalnych.
W punkcie konsultacyjno – informacyjnym Programu Czyste Powietrze:
Punkt konsultacyjno – informacyjny przyjmuje interesantów w następujących godzinach:
– od poniedziałku do piątku 7:00 – 9:00
Konsultacje są przeprowadzane osobiście w siedzibie Urzędu Gminy w Dynowie ul. Ks. J. Ożoga 2, 36-065 Dynów, po uprzednim umówieniu telefonicznym pod numerem:
17 23 00 120 , pokój nr 20
Szczegółowe informacje na temat Programu Czyste Powietrze można uzyskać pod adresem: https://czystepowietrze.gov.pl/
Broszura Programu Czyste Powietrze
Dane liczbowe dotyczące stanu wdrażania Programu “Czyste Powietrze” na terenie gminy DYNÓW (stan na dzień 30.12.2022 r.):
Gmina Dynów podpisała porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie w sprawie współpracy przy realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach wsparcia mieszkańcy Gminy Dynów będą mogli składać wnioski o dotację w siedzibie Urzędu Gminy Dynów.
Jednocześnie mieszkańcy, którzy nie będą mieli problemów z wypełnieniem wniosku, w dalszym ciągu bezpośrednio sami mogą wypełnić i złożyć wniosek o dofinansowanie bezpośrednio do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.
Wnioski o dofinansowanie można składać poprzez:
Pomoc w wypełnianiu wniosków o dofinansowanie w programie Czyste Powietrze
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom właścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych, uprawnionym do uzyskania dofinansowania w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, Urząd Gminy w Dynowie będzie udzielał wsparcia mieszkańcom w składaniu wniosków.
Wypełnianie wniosków odbywać się będzie, po telefonicznym umówieniu terminu, z pomocą pracownika Urzędu Gminy, który będzie udzielał wyjaśnień dotyczących wniosku i zasad dofinansowania oraz pomagał w wypełnieniu wniosku (Urząd Gminy udostępni w swojej siedzibie stanowisko komputerowe do wypełniania wniosków o dofinansowanie).
Prosimy o wcześniejsze uzgodnienie terminu i godziny wizyty pod numerem telefonu: 17 23 00 120 lub 17 23 00 123 w celu zapewnienia sprawnej obsługi interesantów.
Możliwość wypełnienia wniosku wraz z pracownikiem Urzędu Gminy będzie możliwa po wcześniejszym umówieniu terminu w pok. Nr 20 w następujących godzinach pracy Urzędu Gminy w Dynowie tj.7:00 do 15:00
Wniosek o dofinansowanie wypełnia Wnioskodawca na podstawie danych i informacji własnych. Za poprawność i rzetelność danych wprowadzonych do wniosku, w tym za zgodność danych ze stanem faktycznym, odpowiada wyłącznie Wnioskodawca.
Wnioski o dotację wypełniane są przy pomocy aplikacji pn. Portal Beneficjenta, dostępnej w Internecie pod adresem https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl
W celu usprawnienia wypełniania wniosku o dotację prosimy o wcześniejsze przygotowanie niezbędnych informacji potrzebnych do jego wypełnienia.
Poniżej podstawowe informacje, które należy przygotować przed wizytą w Urzędzie w celu wypełnienia i złożenia wniosku o dotację za pośrednictwem Urzędu Gminy.
Informacje o programie Czyste Powietrze
Czyste Powietrze to program, którego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Program oferuje dofinansowanie wymiany starych i nieefektowanych źródeł ciepła na paliwa stałe (kocioł na węgiel lub kocioł na biomasę) nie spełniających wymagań Czystego Powietrza na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, jak i przeprowadzenie towarzyszących temu prac termomodernizacyjnych budynku.
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:
W przypadku współwłasności wniosek składa tylko jeden ze współwłaścicieli za zgodą wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
Nabór nie dotyczy budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:
Program obejmuje 2 grupy Beneficjentów:
1. uprawnionych do PODSTAWOWEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby których roczny dochód nie przekracza 100 000 zł
Pod uwagę brany jest TYLKO dochód Wnioskodawcy (w przypadku wspólnego rozliczenia PIT-u przez współmałżonków dochód dzieli się na połowę):
W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł, dochody sumuje się, przy czym suma ta nie może przekroczyć kwoty 100 000 zł.
2. uprawnionych do PODWYŻSZONEGO POZIOMU DOFINANSOWANIA – osoby, których przeciętny średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
UWAGA: Ponadto w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, roczny przychód beneficjenta uprawnionego do podwyższonego poziomu dofinansowania, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku podwyższonego poziomu dofinansowania pod uwagę brany jest dochód wszystkich osób tworzących wspólne gospodarstwo domowe wraz z Beneficjentem:
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego poziomu dofinansowania do WFOŚiGW, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem jej zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Zaświadczenie składane z wnioskiem o dofinansowanie nie może być wydane z datą wcześniejszą niż 3 miesiące od daty złożenia wniosku o dofinansowanie. Zaświadczenie powinno być wydane najpóźniej w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Sposób liczenia dochodu uzależniony jest od terminu złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
ZAŚWIADCZENIE o dochodach niezbędne do wniosku o dotację w ramach programu Czyste Powietrze 2.0 (podwyższony poziom dofinansowania) mieszkańcy Gminy Dynów otrzymają w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, kontakt telefoniczny: Pan Grzegorz Potoczny tel.17 23 00 108
Wniosek o wydanie zaświadczenia należy złożyć w BOK w Dynowie pok. Nr 2 ( po wcześniejszym sprawdzeniu przez Pana Grzegorza Potocznego – pracownika GOPS w Dynowie).
Poniżej przedstawiono maksymalne kwoty dotacji jakie można otrzymać na poszczególne zadania oraz jakie są koszty kwalifikowalne w Programie Czyste Powietrze:
Okres kwalifikowalności kosztów
Poniesione koszty kwalifikowane należy udokumentować za pomocą faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych wystawionych na Wnioskodawcę.
W Programie Czyste Powietrze podstawą uzyskania dotacji jest wymiana starych nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła spełniające wymagania techniczne określone w Programie.
W przypadku, gdy budynek lub lokal mieszkalny, w którym ma być realizowane przedsięwzięcie, jest wyposażony w inne źródła ciepła niż na paliwo stałe (np. kocioł gazowy, pompa ciepła) lub w źródła ciepła na paliwo stałe spełniające wymagania minimum 5 klasy według normy przenoszącej normę europejską EN 303-5, dotacja może być udzielona wyłącznie na zadania związane z ociepleniem przegród budowlanych, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, zakupem i montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy wykonaniem dokumentacji.
Dotacja do ocieplenia przegród budowlanych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej jest możliwa pod dodatkowym warunkiem, że wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo – gdy nie są one wymagane – zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych dotyczące tego budynku nastąpiły do 31 grudnia 2013 r.
WAŻNE DODATKOWE WYMAGANIA:
Rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie odbywa się w terminie do 30 dni od daty wpływu do właściwego WFOŚiGW. Wniosek złożony w gminie, która zawarła porozumienie z WFOŚiGW w sprawie realizacji Programu Czyste Powietrze zostanie przekazany do właściwego WFOŚiGW i dopiero od daty przekazania liczony jest termin na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z porozumieniem gmina powinna przekazać wniosek do WFOŚiGW niezwłocznie, lecz nie później niż 5 dni roboczych od daty jego złożenia w gminie.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ
Podstawą wypłacenia dotacji jest złożenie prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność do WFOŚiGW, po zrealizowaniu części lub całości przedsięwzięcia. W przypadku zadań zakończonych, dopuszcza się złożenie wniosku o płatność równocześnie lub po złożeniu wniosku o dofinansowanie, przed potwierdzeniem zawarcia umowy z Beneficjentem przez WFOŚiGW. Do rozliczenia można złożyć maksymalnie trzy wnioski (dwa częściowe i jeden końcowy) o płatność oraz nie można dzielić poszczególnej kategorii wydatków (np. ocieplenia) na odrębne wnioski o płatność. W pierwszym rozliczeniu musi być uwzględniona wymiana źródła ciepła.
Więcej szczegółowych informacji na temat Programu Czyste Powietrze znajdą Państwo:
Kontakt
Kontakt z pracownikami Urzędu Gminy Dynów w celu uzyskania dodatkowych informacji pod numerem telefonu: 17 23 00 120 lub 17 23 00 123
Kontakt z pracownikami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie wydawanych zaświadczeń tel. 17 23 00 108 .
Ogólnopolska infolinia programu Czyste Powietrze po numerem telefonu: 22 340 40 80, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00. Z infolinii wnioskodawcy mogą skorzystać zarówno przed, jak i po złożeniu wniosku.
Możliwy jest również indywidualny kontakt z pracownikami Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie pod numerem telefonu: 887 447 725 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Funduszu od 7:30 do 15:30 bądź drogą mailową na adres: portal@wfosigw.rzeszow.pl lub doradztwo@wfosigw.rzeszow.pl
W celu uzyskania informacji o statusie swojego wniosku lub umowy należy skontaktować się z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.
Warto odwiedzić: https://www.czystepowietrze.eu/aktualnosci
Wytworzył | admin |
---|---|
Data wytworzenia | 11 lipca 2021 |
Opublikował w BIP | admin |
Data opublikowania | 11 lipca 2021 |
Data ostatniej aktualizacji | 20 lutego 2023 |
Liczba wyświetleń | 2 646 views |