UCHWAŁA NR XL(242)2022 – w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji
Metryczka subwencji oświatowej na 2022r.
Ogłoszenie Nr 1/2022 Wójta Gminy Dynów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie I aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2022 rok
OGŁOSZENIE NR 1/2022 WÓJTA GMINY DYNÓW
z dnia 29 kwietnia 2022 r.
w sprawie I aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2022 rok.
Na podstawie art.46 ust.1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tj.Dz.U z 2021 r. poz. 1930 ze zm.) Wójt Gminy Dynów ogłasza, co następuje:
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust.2 w/w ustawy, dla oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku, wynosi: 14 573,07 zł / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych pomniejszona o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w 2021 r. ( stan na 30.09.2021 r.) wynosi: 143
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust 1 w/w ustawy, dla przedszkoli, obowiązującej od 1 stycznia 2022 roku, na podstawie art. 17 ust. 2 w/w ustawy -gminy graniczącej Bircza wynosi: 7 030,12 zł (100%), 5 272,59 zł (75%) / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w przedszkolu prowadzonym przez gminę Bircza, pomniejszona o statystyczną liczbę dzieci niepełnosprawnych w 2021 r. ( stan na 30.09.2021 r.) wynosi: 92
Wójt Gminy Dynów
Wojciech Piech
Ogłoszenie Nr 2/2021 Wójta Gminy Dynów z dnia 2 listopada 2021 r. w sprawie II aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2021 rok
OGŁOSZENIE NR 2/2021 WÓJTA GMINY DYNÓW
z dnia 2 listopada 2021 r.
w sprawie II aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2021 rok.
Na podstawie art.46 ust.1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j.:Dz.U z 2021 r. poz. 1930 ) Wójt Gminy Dynów ogłasza, co następuje:
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust.2 w/w ustawy, dla oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, obowiązującej od 1 stycznia 2021 roku, wynosi: 13 539,80 zł / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych pomniejszona o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w 2021 r. wynosi: 139
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust 1 w/w ustawy, dla przedszkoli, obowiązującej od 1 stycznia 2021 roku, na podstawie art. 17 ust. 2 w/w ustawy -gminy graniczącej Jawornik Polski wynosi: 7 392,46 zł (75%) / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w przedszkolu prowadzonym przez gminę Jawornik Polski, pomniejszona o statystyczną liczbę dzieci niepełnosprawnych w 2021 r. wynosi: 15
Wójt Gminy Dynów
Wojciech Piech
Ogłoszenie Nr 1/2021 Wójta Gminy Dynów z dnia 31 marca 2021 r. w sprawie I aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2021 rok
OGŁOSZENIE NR 1/2021 WÓJTA GMINY DYNÓW
z dnia 31 marca 2021 r.
w sprawie I aktualizacji podstawowej kwoty dotacji na 2021 rok.
Na podstawie art.46 ust.1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U z 2020 r. poz. 2029 ze zm.) Wójt Gminy Dynów ogłasza, co następuje:
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust.2 w/w ustawy, dla oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, obowiązującej od 1 stycznia 2021 roku, wynosi: 13 614,75 zł / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych pomniejszona o statystyczną liczbę uczniów niepełnosprawnych w 2021 r. wynosi: 138
- Wysokość podstawowej kwoty dotacji, o której mowa w art. 12 ust 1 w/w ustawy, dla przedszkoli, obowiązującej od 1 stycznia 2021 roku, na podstawie art. 17 ust. 2 w/w ustawy -gminy graniczącej Jawornik Polski wynosi: 7 175,85 zł (75%) / na 1 dziecko rocznie
- Statystyczna liczba dzieci w przedszkolu prowadzonym przez gminę Jawornik Polski, pomniejszona o statystyczną liczbę dzieci niepełnosprawnych w 2021 r. wynosi: 14
Wójt Gminy Dynów
Wojciech Piech
Dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkół
DOWÓZ DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH DO SZKÓŁ
Dowóz zbiorowy dzieci/uczniów niepełnosprawnych w roku szkolnym 2022/2023
W związku z planowaną organizacją przetargu na dowóz dzieci/uczniów niepełnosprawnych zamieszkałych na terenie Gminy Dynów, Wójt Gminy Dynów zwraca się do rodziców lub prawnych opiekunów dzieci/uczniów niepełnosprawnych, którzy zamierzają korzystać ze zbiorowego transportu uczniów do szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2021/2022 o składanie wniosku o dowóz zbiorowy wraz z dołączonymi do wniosku załącznikami i klauzulą informacyjną RODO do Urzędu Gminy w Dynowie ul. Ks. J. Ożoga 2 do dnia 5 lipca 2022r.
Dowóz indywidualny uczniów niepełnosprawnych
Wnioski o dowóz dzieci niepełnosprawnych do szkoły i przedszkola prosimy składać do Urzędu Gminy w Dynowie przy ul. Ks. J. Ożoga 2 do 31 sierpnia 2022 r.
Zgodnie z art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 910 ze zmianami) obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 31 ust. 2 bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego.
Na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zmianami) obowiązkiem gminy jest:
- zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art.127, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21.rok życia;
- zapewnienie dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust.17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą:
a) 24 rok życia – w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna,
b) 25 rok życia – w przypadku uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. - (uchylony)
Zgodnie z art. 39a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zmianami):
- Obowiązki, o których mowa w art. 32 ust. 6 i art. 39 ust. 4, gmina spełnia poprzez zorganizowanie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci, młodzieży i uczniów we własnym zakresie albo poprzez zwrot rodzicom kosztów przewozu dzieci, młodzieży i uczniów oraz rodziców.
- Zwrot kosztów jednorazowego przewozu następuje w wysokości określonej według wzoru:
koszt = (a − b) ∗ c ∗ (d/100)
gdzie:
a – liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego, ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego, szkoły podstawowej albo szkoły ponadpodstawowej, a także przewozu rodzica z tego miejsca do miejsca zamieszkania lub miejsca pracy, i z powrotem,
b – liczba kilometrów przewozu drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy i z powrotem, jeżeli nie wykonywałby przewozu, o którym mowa w lit. a,
c – średnia cena jednostki paliwa w danej gminie właściwego dla danego pojazdu,
d – średnie zużycie paliwa w jednostkach na 100 kilometrów dla danego pojazdu według danych producenta pojazdu.
3. Średnią cenę jednostki paliwa w gminie określa na każdy rok szkolny rada gminy, w drodze uchwały, uwzględniając ceny jednostki paliwa w gminie.
4. Zwrot kosztów przewozu, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie umowy zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zawiera z rodzicami umowę, o której mowa w ust.4, w terminie 14 dni od dnia uzyskania informacji, że dowożenie i opiekę zapewniają rodzice.
6. Jeżeli rodzice powierzyli wykonywanie transportu i sprawowanie opieki w czasie przewozu innemu podmiotowi, kwotę zwrotu kosztów przewozu ustala się zgodnie z ust.2.
Dokumenty związane z dowożeniem uczniów
- Zarządzenie Nr 41/2021 Wójta Gminy Dynów w sprawie zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki oraz zasad zwrotu kosztów przejazdu do przedszkola, szkoły lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i nauki – POBIERZ [10]
- Wniosek o dowożenie indywidualne +klauzula informacyjna RODO – POBIERZ [11]
- Wniosek o dowożenie zbiorowe +klauzula informacyjna RODO – POBIERZ [12]
- Wzór umowy o dowożenie indywidualne ( rodzin/opiekun prawny nie dojeżdżający do pracy) + oświadczenie + klauzula informacyjna RODO – POBIERZ [13]
- Wzór umowy o dowożenie indywidualne ( rodzin/opiekun prawny dojeżdżający do pracy) + oświadczenie + klauzula informacyjna RODO – POBIERZ [14]
Oświata edukacyjna
Zarządzanie oświatą w gminie
Najniższym poziomem zarządzania jest poziom gmin. Według stanu na 1 stycznia 2021 r. istniało 2477 gmin, w tym 1523 wiejskich, 652 miejsko-wiejskich i 302 miejskie, w tym 66 gmin będących jednocześnie miastami na prawach powiatu.
Do zadań własnych gminy należy zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, i przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
Nadzór pedagogiczny nad tymi placówkami leży w gestii kuratorów oświaty. Gmina, podobnie jak powiat, może zakładać i prowadzić w ramach zadań własnych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, zakłady kształcenia nauczycieli i biblioteki pedagogiczne.
Zarządzanie szkołą/placówką oświatową/uczelnią
W polskim systemie edukacji odpowiedzialność za kierowanie szkołą lub placówką jest wprawdzie jednoosobowa i spoczywa na dyrektorze szkoły (placówki). Jednak wykonywanie przez niego zadań kierowniczych wspomagają inne osoby i organy. Zbiorowym organem szkoły o szerokich kompetencjach decyzyjnych oraz doradczych jest rada pedagogiczna. W szkołach publicznych działają również tzw. organy społeczne, składające się całkowicie lub częściowo z odbiorców usług edukacyjnych (rodziców oraz uczniów): rada szkoły (placówki), rada rodziców i samorząd uczniowski.
Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły (przedszkola lub innej placówki edukacyjnej) wyłania się w drodze konkursu. Stanowisko dyrektora powierza organ prowadzący na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.
W szkole i placówce, w której zgodnie z ustawą zostało utworzone stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze, powołuje na nie i odwołuje z nich dyrektor po konsultacjach z radą szkoły, radą pedagogiczną oraz z organem prowadzącym szkołę.
Dyrektor szkoły lub placówki wykonuje m.in. następujące zadania:
- kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej;
- dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich wykorzystanie;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów i egzaminów.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, a w związku z tym decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych;
- występowania z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
Dyrektor szkoły lub placówki jest zwolniony z prowadzenia części godzin lekcyjnych, do których jest zobowiązany jako nauczyciel. Tygodniowy wymiar godzin, do którego jest zobowiązany dyrektor, zależy od wielkości szkoły.
W szkole i placówce zatrudniającej co najmniej 3 nauczycieli działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Nauczyciele szkół zatrudniających mniej niż 3 nauczycieli są członkami rady pedagogicznej szkoły, której jest podporządkowana szkoła filialna. W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor szkoły lub placówki, jako przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
Dyrektor szkoły lub placówki przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów oraz innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy szkoły lub placówki;
- projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć.
Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole lub placówce. Organ uprawniony do odwołania jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
W publicznej szkole i placówce może działać rada szkoły (placówki). W skład rady, która powinna liczyć co najmniej 6 osób, wchodzą w równej liczbie: (1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli; (2) rodzice wybrani przez ogół rodziców; (3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów (z wyjątkiem uczniów przedszkoli, szkół podstawowych, specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim oraz innych szkół mi placówek określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania).
Rada szkoły i placówki uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych, a także:
- uchwala statut szkoły lub placówki;
- opiniuje projekt planu finansowego szkoły lub placówki;
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami o dokonanie oceny działalności szkoły lub placówki, jej dyrektora lub nauczyciela;
- opiniuje plan pracy szkoły lub placówki, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły lub placówki;
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły lub placówki i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę lub placówkę, do wojewódzkiej rady oświatowej.
Rada szkoły i placówki może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki.
W szkołach i placówkach publicznych działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki.
Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: programu wychowawczego oraz programu profilaktyki;
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
W szkole i placówce działa samorząd uczniowski. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak prawo do:
- zapoznawania się z programem nauczania, jego treścią, celem i wymaganiami;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania własnych zainteresowań;
- redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej,
- wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Ponadto, w szkole i placówce mogą działać stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki. z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
Organizacja systemu edukacji. Administracja edukacyjna
Organizacja systemu edukacji. Administracja edukacyjna
W Konstytucji RP z 1997 r. (art. 70) ustalone zostało powszechne prawo do nauki, a zarazem obowiązek nauki do 18. roku życia. Jest on realizowany w szkole lub poza nią.
Począwszy od 1 września 2017 r. rozpoczęto wdrażanie reformy modelu polskiego szkolnictwa. W grudniu 2016 r. uchwalono dwie, kluczowe ustawy – Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające prawo oświatowe, które w znacznej części zastąpiły dotychczasową ustawę o systemie oświaty z 7 września 1991 r.
Istotą dokonanej zmiany jest zastąpienie dotychczasowych sześcioletnich szkół podstawowych oraz szkół średnich I stopnia – gimnazjów (6+3), po których nauka kontynuowana jest w szkołach średnich II stopnia o 3- lub 4-letnim cyklu kształcenia, jednolitą, 8-letnią szkołą podstawową oraz wydłużenie okresu nauki w dotychczasowych szkołach średnich II stopnia do 4-5 lat; w ten sposób następuje częściowy powrót do modelu istniejącego w Polsce przed reformą ustroju szkolnego z lat 1999/2000. Zmiany – wprowadzane stopniowo – nie mają jednak wpływu na możliwości dalszego kształcenia absolwentów polskich szkół średnich w systemie szkolnictwa wyższego.
Polska edukacja stopniowo – choć nie bez trudności – otwiera się na edukację pozaformalną i kształcenie ustawiczne. Od września 2012 system zewnętrznych egzaminów zawodowych otwarty został dla osób, które wiedzę i umiejętności zdobyły poza szkołami zawodowymi. Ponadto, zmiany wdrażane od października 2014 r. ułatwiają potwierdzanie efektów uczenia uzyskanych poza systemem szkolnictwa wyższego. Ten kierunek został utrzymany również po uchwaleniu aktualnie opracowywanych aktów normatywnych.
Finansowanie edukacji
Finansowanie edukacji
Edukacja w Polsce jest przede wszystkim finansowana ze środków publicznych. Szacuje się, że udział środków publicznych sięga około 91% w przypadku oświaty i około 79% w przypadku szkół wyższych. W przypadku wczesnej opieki i edukacji ten udział jest wyższy i wynosi około 82% (OECD [15], 2019). Nie ma porównywalnych danych dotyczących kształcenia dorosłych.
Najważniejsze publiczne źródła finansowania edukacji w Polsce obejmują:
- część oświatową subwencji ogólnej przekazywaną z budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego,
- dotacje celowe z budżetu państwa przekazywane jednostkom samorządu terytorialnego (m.in. na wychowanie przedszkolne, na zakup podręczników i materiałów edukacyjnych, na pomoc materialną o charakterze socjalnym, na organizację opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w ramach programu „MALUCH”),
- dotacje celowe i podmiotowe oraz subwencje z budżetu państwa przekazywane szkołom wyższym (m.in. na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego i badawczego, świadczenia dla studentów, dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, zadania związane ze stwarzaniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia),
- środki własne jednostek samorządu terytorialnego (np. z opłat, podatków),
- fundusze europejskie,
- inne środki publiczne (np. Fundusz Pracy, PFRON, budżety urzędów centralnych przeznaczone na kształcenie określonych grup zawodowych).
Środki publiczne trafiają nie tylko do publicznych instytucji edukacyjnych. Po spełnieniu wymagań określonych w przepisach środki te w postaci dotacji trafiają również do niepublicznych instytucji opieki nad dziećmi, przedszkoli, szkół, a także szkół wyższych.
Udział środków publicznych pokazuje w jakich obszarach duże znaczenie ma sektor niepubliczny, ale jest też odzwierciedleniem zróżnicowanej skali odpłatności za korzystanie z publicznych instytucji edukacyjnych. Odpłatności mają zwłaszcza znaczenie w przypadku korzystania z publicznych instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, przedszkoli i szkół wyższych.
Rodziny uczniów, słuchaczy i studentów mogą jednak korzystać z różnych form wsparcia oferowanych w ramach systemu świadczeń rodzinnych (zasiłek rodzinny i dodatki), systemu podatkowego (tzw. ulga prorodzinna), systemu opieki zdrowotnej (bezpłatna opieka zdrowotna), ale też oferowanych przez same szkoły (np. bezpłatny transport). Od 2016 roku wprowadzono również świadczenie wychowawcze w wysokości 500 zł (115,2 EUR). Wsparcie organizowane jest również w ramach specjalnych programów rządowych, tj. „Wyprawka szkolna”, „Dobry start” czy „Posiłek w szkole i w domu”. Od 2014 roku wdrażany jest system ulg dla rodzin wielodzietnych, tzw. Karta Dużej Rodziny. Rodziny uczniów niepełnosprawnych mają zagwarantowane różne dodatkowe formy pomocy.
Wsparcie otrzymują również uczniowie i studenci. W systemie szkolnym uczniowie objęci są systemem pomocy materialnej o charakterze socjalnym lub motywacyjnym. Studenci studiów wyższych we wszystkich typach uczelni mogą ubiegać się o pomoc materialną z budżetu państwa w formie stypendium socjalnego, stypendium dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora oraz zapomogi. Możliwe jest też uzyskanie stypendium ministra. Dodatkowo, studentom może być przyznana pomoc w postaci kredytu studenckiego.
Kształcący się dorośli, w zależności od wybranych form kształcenia i po spełnieniu pewnych dodatkowych warunków, mogą otrzymywać wsparcie finansowe, np. stypendium socjalne i motywacyjne w trakcie kształcenia w systemie szkolnym, stypendium finansowane ze środków Funduszu Pracy w trakcie dokształcania się jako bezrobotni czy urlop szkoleniowy, jeżeli jako pracownicy kierowani są przez pracodawcę do szkoły lub na dalsze szkolenie.